Att Blogga......

Det här med att blogga......länge länge sa jag att det kan man ju inte hålla på med, har ju ett liv utanför datorn....och nu är jag här ändå ;-)
Jag kommer att skriva om jakt, hundar, hästar, får, livet på landet och renoveringen av en gård byggd någon gång i slutet på förrförra seklet, förmodligen inte regelbundet men med en förhoppning att det ska vara läsvärt.....vi har nog alla en liten exhibitionist som sitter på axeln och viskar......visa....berätta.......så Välkommen till min blogg ;-)
/Bente

23 feb. 2011

SLOW FEEDING

Tänk vad man kan bli lycklig bara genom att spika upp några reglar och hänga upp några hönät :-)
känner mej såå nöjd!!


Ett hönät för flickorna, Marthona och Mira.....

....och ett för pojken :-)

Akashi


Mina hästar har fri tillgång på mat genom sk slow feeding, dvs de får mat i stora hönät med en maskstorlek på 4cm i fyrkant.Läs mer på http://www.slowfeeding.com/ Det betyder att dom kan äta när dom vill men inte vräka i sej obegänsade mängder.
Det fiffiga med den här sortens mathållning är att hästarna blir lugna och harmoniska, de är övertygade att höet växer inne i näten , magra hästar håller hull och hästar med anlag för fetma håller sej smalare, det går inte åt mer hö än om jag skulle fodra i portioner och sist men absolut inte minst viktigt deras blodsocker hålls på en jämn nivå.
Akashi, vallacken, är tyvärr en fånghäst sedan han fick hela tarmfloran utslagen av en massiv antbiotikabehandling (6 okila sortes peniccilin samtidigt under 3 veckor) och med den här typen av utfodring så löper han betydligt mindre risk att få fång igen av för mycket socker :-).

Någon gång i framtiden kanske jag skriver om hela hans sjukdom......men inte nu....det är för färskt.

1 kommentar:

  1. Smart konstruktion!! Jag är väldigt glad att Mira har slow feeding i sitt liv :-) Bland annat!

    SvaraRadera